Dag 20 naar Morgade - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu Dag 20 naar Morgade - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu

Dag 20 naar Morgade

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

23 April 2024 | Spanje, Tríacastela

Hallo allemaal,

Mijn vorige verslag werd niet verstuurd. Ik krijg altijd een mail als het verslag verstuurd is, maar toen niet. Dus heb ik het aantal keer opnieuw geprobeerd, zonder resultaat. En opeens een dag later, kwam de melding dat het verslag verzonden was. En al die pogingen ook. Vandaar dat jullie het misschien wel een keer of 7 ontvangen hebben. Hopelijk gaat het vandaag beter!

Na Triacastela hebben de Amerikaanse en ik gekozen voor de omweg via Samos. Daar staat een enorm groot Benedikteiner klooster dat een bezoek echt waard is. We hebben een rondleiding gehad, helaas ln het Spaans. De kloostergangen zijn met bijzondere taferelen beschilderd, zoiets heb ik niet eerder gezien. 's Avonds was er een pelgrimsoad, maar die was niet sfeervol!

Maandag weer verder naar Sarria. Beide dagen waren echt de moeite waard. De natuur is werkelijk prachtig en omdat de meesten niet de omweg naar Samos namen, was het heerlijk rustig. De Amerikaanse en ik hebben hetzelfde tempo en we hoeven ook niet de hele tijd te praten. Erg prettig!

Opeens zagen we bij een huis een bordje met daarop in meerdere talen de tekst 'Gastvrijheid voor pelgrims'. Er stonden kannen koffie, heet water en thee, koekjes, fruit,een koelbox met frisdrank en zelfs een klein vaatje wijn. Zo bijzonder! Er stond een kistje met daarop geschreven 'Donativo ' en dat betekent een vrijwillige bijdrage. We hebben in de zon zitten genieten!

Het is 's ochtends maar 1 graad. In de loop van de dag wordt het warmer, maar regelmatig blijft de wind koud. Wel helderblauwe lucht.

Gisteren naar Sarria. Daar heb ik in het appartement geslapen dat de Amerikaanse voor de komende dagen heeft gehuurd. Morgen komt haar zoon naar Sarria en lopen ze samen dle aatste 100 km naar Santiago..Dus vandaag hebben we afscheid genomen en ben ik alleen verder gegaan. Ik heb tot nu toe nooit meerdere dagen met iemand samen gelopen (niet eens een hele dag) maar met haar klikte het zo goed, dat we zonder dat met elkaar te bespreken meerdere dagen als vanzelf samen vertrokken.

Als je de laatste 100 km naar Santiago loopt, krijg je de Compostela. En dat is te merken! Het is opeens véél drukker!

Het was vandaag weer een heerlijke wandeldag. De natuur is práchtig. Er zijn minder vergezichten, er is meer landbouw. De velden worden afgescheiden door natuurstenen muurtjes, er is al druk op het land gewerkt. De dorpjes lijken soms verlaten, veel lege huizen, vervallen. Veel oudere mensen die op het land werken of hun koeien naar de wei of weer terug naar de stal brengen. Dus laveren tussen de koeienvlaaien door!

Morgen weer verder naar Portomarin! Met mijn knie gaat het uitstekend!

Tot zover weer, tot de volgende keer en veel groetjes, Dimphy

• 23 April 2024 - 18:42

Ton:

Jouw zonnige verslag doet goed, naast het brandende [e-1f56f]️.

Hier was het vanmorgen 1 graad ónder nul en bleef het koud met NO wind.

Groetjes, ook van Lidwijne die ik het verslag net heb voorgelezen.

• 23 April 2024 - 18:45

Toos En Sjra :

Hallo Dimphy,

Herinneringen komen terug. Samos had ik ook bezocht maar niet als pelgrim. Verloor loop je door vertrouwd gebied. Fijn om te lezen dat het zo goed gaat en vooral dat je knie het houdt.

Zo kun je meer genieten.

Heel veel mooie momenten gewenst en ga vrolijk verder.

• 23 April 2024 - 20:37

Ella:

Lieve Dimphy,

Dank voor het prachtige verslag, wat een mooie ervaringen weer. Hartelijke groet van ons uit Terschelling waar het ook prachtig is maar ook koud; winterjassen aan en mutsen op! Liefs, Marius [e-38] Ella

• 23 April 2024 - 21:42

Catharina:

Hoi Dimphy,

Je schiet nu al aardig op..[e-1f44f]. Super dat het lopen zó goed gaat. Het weer werkt ook beter mee dat is ook fijn.

En weer een nieuwe ervaring : het samen met iemand lopen en je toch op je gemak voelen.

Dit is een heeel mooi jaargetij in de natuur.[e-1f340]

Heerlijk dat het kan.

Wij hadden met de wandeling weer een flink aantal mensen. Heel gezellg.

Nu Dimphy je mag nog een poosje ,geniet ervan maar dat doe je al.

Lieve groet Catharina.

• 24 April 2024 - 09:29

Lia:

Ha Dimphy,

Mooi, jouw ervaring in Samos! En leuk dat je zo'n goede klik had met de Amerikaanse. Je zult haar vast nog wel eens tegenkomen op de route, mét haar zoon.

En dat je knie het zo goed houdt is natuurlijk helemaal te gek! Dat biedt perspectieven voor de toekomst...

Ja, qua pelgrimssfeer wordt het vanaf Sarria wat minder, maar het landschap is er inderdaad prachtig.

Ha lekker door met genieten!

Groetjes en liefs [e-1f496], Lia.

• 24 April 2024 - 20:53

Francisca:

Ha Dimphy,

Al je verhalen in een adem doorgelezen! Wat een heerlijke wandelervaring heb je weer en fijn dat je knie zich goed houdt.

Geniet ervan de laatste 100 km!

Groetjes, Francisca